نگاشته شده توسط: persianeyes | ژوئن 29, 2008

توصيف كنسرت استاد شجريان

راهيست راه عشق كه هيچش كناره نيست******* آنجا جز آنكه جان بسپارند چاره نيست

هرگه كه دل به عشق دهي خوش دمي بود******* در كار خير حاجت هيچ استخاره نيست

ديشب، يعني  8 تیر 1387 براي اولين بار فرصت اين را پيدا كردم كه صداي استاد آواز ايران محمدرضا شجريان را از نزديك بشنوم. استاد به مدت 8 شب به همراه گروه شهناز در تالار وزارت كشور كنسرت موسيقي ايراني برگزار كرد.

گروه شهناز گروه بسيار جواني بودند. در اينترنت و روزنامه ها خوانده بودم كه عده اي به خاطر اينكه استاد با اين گروه جوان تصميم به اجراي كنسرت گرفته، ناراضي هستند. من با اين افراد اصلا موافق نيستم. اولا كه شنيدن صداي شجريان با اشعار حافظ و مولانا با هر گونه سازي و اصلا بدون ساز هم بسيار زيبا و دلنشينه. در ضمن من به عنوان يك مخاطب عام (كه سر رشته تخصصي از موسيقي ندارم) اجراي گروه شهناز را در مناسب و قابل قبول ديدم. به جز فقط يك بار كه رامين صفايي نوازنده سنتور نت ها را اشتباه نواخت و بلافاصله تصحيح كرد، هيچ اشتباه فاحش ديگري مرتكب نشدند.من از اجراي سينا جهان آبادي نوازنده كمانچه خيلي خوشم اومد. البته چون عاشق صداي دف هستم از اجراي حسين رضايي نيا هم لذت بردم. كلا جواني گروه و تلاش گرم اونها براي بهترين اجرا حال و هوا و گرماي خاصي به سالن داده بود. من به شخصه تصميم شجريان براي اجرا با اين گروه جوان را تحسين ميكنم.

صدا و اجراي خود استاد هم كه طبق معمول بسيار عالي بود. من و همراهام و فكر كنم تمام سالن خيلي لذت بردند. واقعا صداي اين بشر معركه است و نيازي به توصيف من نداره. در ضمن صداش در سالن زيباتر و بم تر از اوني بود كه قبلا شنيده بودم. البته در ابتداي اجرا به مدت 2-3 ثانيه صداش گرفت، ولي سريعا درست شد. وقتي صداش گرفت براش ناراحت شدم، چون به هر حال مريضي خيلي سختي رو پشت سر گذاشته بود.

اشعار هم از حافظ، مولانا و سعدي و طبيعتا فوق العاده بود. اجراي تصنيف مرغ سحر در انتهاي برنامه هم بسيار عالي بود و همه رو تخت تاثير قرار داد به طوريكه اشك از چشم بعضي ها جاري شد. حسم رو زماني كه قسمت «جانب عاشق نگه، اي تازه گل ازين، بيشتر كن» رو ميخوند، نمي تونم وصف كنم.

در ابتداي برنامه استاد از مردم خواست كه عكس و فيلم نگيرند. همين تقاضا باعث شد با اينكه خيلي دوست داشتم يك عكس از اجرا بگيرم، اين كار رو نكنم. موقع ورود به سالن كيف ها رو كنترل ميكردند و دوربين ها رو ميگرفتند. مسخره اين بود كه موبايل هاي دوربين دار رو نميگرفتند! مسخره تر اينكه جيب ها رو كنترل نميكردن و من به راحتي دوربينم رو در جيبم گذاشتم و به سالن آوردم! به هر حال كه من به خاطر تقاضاي استاد نه فيلم گرفتم و عكس.

عكس از سايت www.opus125.org

شجريان فقط به اجراي برنامه پرداخت و بجز چند جمله اوليه با مردم صحبت نكرد. يادمه در كنسرت شهرام ناظري ، در طول اجرا خيلي با مردم حرف ميزد و البته راستش بيشتر از خودش تعريف ميكرد. برنامه هم كه طبق معمول با نيم ساعت تاخيرشروع شد. نظم سالن بد نبود ولي تهويه اصلا مناسب نبود و در طول اجرا مردم با بروشورها خودشون رو باد ميزدند. جالب اينكه سقف سالن هم صدا ميداد! در تمام زمان كنسرت صدايي مثل نم نم باران كه فكر كنم از تهويه بود از سقف مي آمد. بعضي از مردم هم عليرغم تقاضاي اوليه با موبايل مشغول تهيه فيلم و عكس شدند. مثلا مردي كه رديف جلوي من نشسته بود و با اينكه چند بار بهش تذكر دادند و حتي يك بار يك ربع به بيرون از سالن بردنش و باهاش صحبت كردند، دست از كارش برنداشت. واقعا دوست داشتم از سالن بيرونش ميكردند.

راستي جاي همايون شجريان هم خيلي خالي بود. خيلي دوست داشتم اجراي اون رو هم از نزديك ميديدم. البته مژگان شجريان دختر استاد به عنوان نوازنده سه تار و طراح صحنه در گروه حضور داشت و اجراي خوبي هم داشت. ضمنا محصولات فرهنگي هنري هم در جهت حمايت از شهر بم به فروش ميرسيد.

در ادامه ليست اجراها و اسامي گروه رو ذكر ميكنم:

بخش اول «رندان مست»
(دستگاه همايون)

1.پيش در آمد

2.زنگ شتر

3.ساز و آواز

4.تصنيف چشم ياري

5.ادامه ساز و آواز

6.تصنيف باد صبا

7.آواز شوشتري

8.چهر مضراب بيداد

9.ساز و آواز

10.تصنيف رندان مست

بخش دوم «مرغ خوشخوان»
(دستگاه شور)

1.پيش در آمد

2.ساز و آواز

3.تصنيف پيام نسيم

4.ساز و آواز

5.چهار مضراب

6.آواز مثنوي

7. تصنيف مرغ خوشخوان

گروه شهناز:

مجيد درخشاني/سرپرست گروه/تار، حسين رضايي نيا/دف/دايره، رامين صفايي/سنتور، كاوه معتمديان/كمانچه، سينا جهان ابادي/كمانچه، شاهو عندليبي/ ني، رادمان توكلي/تار، مژگان شجريان/سه تار، مهرداد ناصحي/قيچك التو، حامد افشاري/قيچك باس، محمدرضا ابراهيمي/عود، مهدي اميني/رباب، حميد قنبري /تنبك

اين هم يكي از اشعار اجرايي از سعدي كه بسيار دلنشين اجرا شد:

تو را نادیدن ما غم نباشد
که در خیلت به از ما کم نباشد
من از دست تو در عالم نهم روی
ولیکن چون تو در عالم نباشد
عجب گر در چمن بر پای خیزی
که سرو راست پیشت خم نباشد
مبادا در جهان دلتنگ رویی
که رویت بیند و خرم نباشد
من اول روز دانستم که این عهد
که با من می‌کنی محکم نباشد
که دانستم که هرگز سازگاری
پری را با بنی‌آدم نباشد
مکن یارا، دلم مجروح مگذار
که هیچم در جهان مرهم نباشد
بیا تا جان شیرین در تو ریزم
که بخل و دوستی با هم نباشد
نخواهم بی‌تو یک دم زندگانی
که طیب عشق بی همدم نباشد
نظر گویند سعدی با که داری
که غم با یار گفتن غم نباشد
حدیث دوست با دشمن نگویم
که هرگز مدعی محرم نباشد

Responses

  1. مرسی. وصف‌العیش نصف‌العیش. خوب توصیف کردی.

  2. با سلام و عرض ادب

    و تشکر از سایت خوب و مفیدتون

    می خواستم اگر مایل هستید با سایت شما تبادل لینک کنم

    فقط اگر لطف کنید موضوع لینکتون را برام بفرستید ازتون ممنون می شوم

    و لطف کنید لینک سایت ما را با موضوع درج آگهی رایگان قراردهید

    با تشکر و آرزوی موفقیت بیشتر شما

    http://www.takro.net

  3. از قضا من هم به اتفاق دخترم ديشب(يكشنبه 9تير) رفتيم تالار و كنسرت مردآواز ايران را ديديم. اگر آواز بخواني و كمي هم آواز بداني، آن زمان متوجه مي‌شوي كه جناب آقاي شجريان چه مي‌خواند. تفاوت خواندن او با ديگران را كاملاً مي‌تواني حس كني؛ گرچه از نوشته شما بر مي‌آيدكه اين حس را داشتي. دنبال خبري براي ديشب مي‌گشتم كه سايت شما را ديدم. فشنگ و خوب است. گرافيكش از نگاه و سليقه شما خبر مي‌دهد و در گزارش اجراي استاد هم شراره‌هاي علاقه و عشق شما به موسيقي اصيل ايراني و خاصه آقاي شجريان حس مي‌شود. من يكي دوروزه كه وبلاگم را راه انداختمhttp://adeliya.blogfa.com و آلان هم دارم يك گزارش از مراسم ديشب مي‌نويسم، اميدوارم كه هر چه زودتر تمامش كنم. اگر وقت كردي سري به آن بزن.موفق باشي. ساز زندگي شما هميشه كوك باشد.

  4. دوست عزيز ؛
    من نيز توفيق حضور در اين كنسرت را داشتم ، و مانند شما بسيار نيز لذت بردم ، اما از همان دسته هستم كه به قول شما ناراحت هستند از حضور گروهي جوان به همراه استاد شجريان . البته ، بيشتر از اجراي ضعيف ناراضي هستم تا بقيه ي مطالب . اگر آخرين پست «آنگاه…» را بخوانيد ، كمي دلايلك را توضيح داده ام

  5. استاد بزرگ ایران زمین
    مرسی

  6. جالب بود. فقط این که تاریخ رو اشتباه نوشتید.

    **************
    مرسی دوست خوبم، اصلاح شد

  7. سلام.

    آيا شما مايل به تبادل لينك هستيد؟
    در صورت تمايل به من email بزنيد تا من هم لينك شما را اضافه كنم.

    http://www.payamsara.com
    http://www.payamsara.com

    با تشكر.


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

