نگاشته شده توسط: persianeyes | مارس 14, 2008

من هم رای دادم

من هم امروز رای دادم، نه به این خاطر که چیزی را به کسی ثابت کنم، فقط به همین دلیل ساده که انتخاب کنم.
کسی را به شرکت در اتخابات تشویق نکردم، فقط گفتم باور کنید اینکه جناح الف در این انتخابات پیروز شود یا جناح ب، در زندگی ما تاثیری هرچند اندک دارد. برای کسی که نتیجه شرکت نکردنش را در انتخابات رییس جمهوری دیده، دیگر چه حرفی برای گفتن دارم؟
اعتقاد دارم اگر رای ندهم دیگران به جای من رای میدهند. با رای ندادن من هیچ اتفاقی نمی افتد. با رای ندادنم نمیتوانم چیزی را به کسی ثابت کنم.

به من ثابت شده هر وقت مردم حضور داشته اند و سرشان را در برف فرو نکرده اند ، نتیجه حضورشان را (باز هم هرچند اندک) حس کرده اند. انتظار معجزه ندارم. زمانی هم که برای اولین بار در زندگی به خاتمی رای دادم، با اینکه تقریبا کودکی بیش نبودم، انتظار معجزه نداشتم. ولی با چشم خود شاهد بودم تحولات زیادی در جامعه و در زندگی اطرافم رخ داد. زمانی هم که در مرحله دوم انتخابات رییس جمهوری رای دادم، دستم نلرزید که کار اشتباهی میکنم.
میدانستم که باید برای آینده ایران و مردم بترسم و نگران باشم. الان هم از خطر یکدست شدن دولت و مجلس و حذف تمام منتقدان میترسم. از خطر ارتجاع میترسم. از خطر فقر و تورم بیشتر می ترسم. از خفقان می ترسم.
هنوز هم کمی امید باقیست….
پ.ن. : امروز زن پیری بیسوادی با لیست اصول گرایان به محل رای دادن آمده بود و از ما میخواست برایش اسامی را بنویسیم. میگفت به من گفته اند که اگر به اینها رای ندهی مدیون خون شهدایی. به او گفتیم مادر فکر میکنی کسی که فقط خود و عقاید خود را اسلام و بر حق میداند، مسلمان است؟با خودم فکر کردم بلوغ سیاسی کسی که به زعم خودش انتخابات را تحریم میکند با این مادر پیر تفاوت چندانی دارد؟؟

Responses

  1. از افکارت خوشم اومد.
    اگه فارغ التحصیل هستی و خواستی تو یه شرکت در موضوعات مرتبط با شبکه کار کنی، رزومه کاریت رو برای من بفرست.!!
    **************************
    مرسی دوست من، ولی من در زمینه شبکه تخصص ندارم، در ضمن سایت شما باز نمیشه

  2. رفیق با جمله ی آخرت حال کرم اساسی
    **************************
    چه خوب
    🙂

  3. من برعكس سروش با جمله آخرت خيلي حال نكردم. بالاخره كسايي كه انتخابات رو تحريم ميكنن هم نظراتي دارند. نميشه با مقايسه اونها با يه پيرزن، غيرمستقيم برچسب بي‌سوادي بهشون زد. شما خودتون تو يكي از پست‌هاتون به خاطر توهين به مجيدي اظهار ناراحتي كرده‌ايد.
    اما در مورد انتخابات! من تو انتخابات شركت نكردم. دليلش هم خيلي ساده‌ست. من اگه توي انتخاباتي كه توسط اين رژيم برپا مي‌شه شركت كنم نشون مي‌ده كه اونها رو قبول دارم و با شركت در انتخابات مي‌خوام بين اونها انتخابي داشته باشم. ولي حرف من اينه كه من اصلاً اين رژيم را به‌عنوان حكومت صلاحيت‌دار نمي‌پذيرم. معتقدم اينها صلاحيت علمي و عملي حاكميت بر يك كشور را ندارن.
    ************************
    دوست من درسته كه من غير مستقيم اون مقايسه را انجام دادم، ولي منظور من زدن برچسب بي سوادي نبود، منظور عدم درست تحليل سياسي بود.
    هرچند ممكنه خيلي خوشايند به نظر نرسه، ولي سياست يعني سعي در گرفتن بيشترين بهره در شرايط ممكن. سياست همينه. انتخابات هم يك فرآيند سياسيه. اگر ناراضي سياسي هم باشيد ميتونيد بين بد و بدتر يكي رو انتخاب كنيد. اين طور زمينه براي فعاليت خودتون هم هموارتر ميشه. با گوشه اي نشستن چه چيزي را به چه كسي ميخواهيد ثابت كنيد؟ نميدونم شايد اشتباه ميكنم، ولي در شرايط فعلي اين كار رو بهتر ميدونم.

  4. وجه اشتراک عمده اون پیرزن و اون آدمی که نمونش برادر خودمه در اینه که هر دو از جو اطراف خودشون تاثیر گرفتن.
    اون پیرزن احتمالا از زنهای محل و مسجد و رسانه های حکومتی تاثیر گرفته و برادر من هم از همکاران و دوستای تحصیل کردش و فاکتور های جذابی مثل ژست روشنفکری آدم های اینچنینی, روش تاثیر گذاشته تا حدی که به راحتی افرادی مثل من به خاطر رای دادن تحقیر میشن
    ********************
    متاسفانه نتیجه این ژست های روشن فکری را ملاحظه کردیم…

  5. چه وبلاگ خوبي داري , يادم باشه چند روز يک بار بهت سر بزنم

  6. من نمیگم کسایی که رای میدن کار اشتباهی میکنن. برعکس به همه اونهایی که از روی فکر و در جهت یک هدف مشخص رای میدن تا زمانی که هدف قابل قبولی داشته باشن احترام میذارم و تحقیرشون نمیکنم. ولی فرض کنید اکثر مردم از این حکومت ناراضی باشن و بخوان صرفا برای کسب منافع بین بد و بدتر انتخابی داشته باشن. اون وقت چه اتفاق میافته؟ ولی اگه همه توی انتخابات شرکت نکنن اون موقع میشه امیدوار بود که حکومت با علم به نارضایتی، تغییری در رویه اش ایجاد کند. توی این انتخابات جاری هم بیشتر کسانی رو که میتونستند جایگاه بد رو داشته باشن رد صلاحیت کردند. دیگه بدی نبود که آدم بخواد اونو انتخاب بکنه.
    *******************************************
    تغییری در رویه اش ایجاد کند؟واقعا چنین نظری دارید؟

  7. […] درصورت رد آن، درواقع وارد مكتب نهيليسم شده‌ايم. شما در مطلب مربوط به راي‌گيري كه در سايت خودتان درج كرده‌ايد افرادي را كه راي ندادن […]


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

