نگاشته شده توسط: persianeyes | مارس 11, 2008

به هیچ کس تهمت نزنیم

میشه گفت تقریبا آشوب ها و هیجانات جریان دکتر سروش و مجید مجیدی خوابیده، همه میدانیم جریان چی بوده و هزار نقد و تفسیر براش نوشته شده.

دوست دارم حالا که سر و صداها خوابیده، یک نکته رو بیان کنم و اونم این که سعی کنیم زود قضاوت نکنیم، وقتی با این شدت مجیدی را محکوم میکنیم که چرا سروش رو بدون علم محکوم به کافری کرده، خودمون هم به صورتی دیگر با محکوم کردن مجیدی به عناوین «خیانت کار، عامل رژیم، چاپلوس، بچه کارگردان، متملق، خود فروش و …» عمل تهمت زدن و محکوم کردن بدون علم رو تکرار نکنیم.

مجید مجیدی

من هم اقدام مجیدی رو نادرست میدونم، ولی هیچ وقت به خودم اجازه نمیدم که این چنین توهین هایی رو بهش بکنم.از کجا میدونید که مجید مجیدی این حرفا رو از روی اعتقادش نزده و فقط به خاطر خوش آیند دیگران این کار رو کرده؟ مگرخود ما نبودیم که فیلم هاشو تا چندی قبل تحسین می کردیم؟

خود من هم به نوعی این اشتباه رو مرتکب شدم، وقتی صحبت های دکتر سروش رو به طور خلاصه در یک سایت خوندم ، پیش خودم نسبت به حرفاش موضع منفی گرفتم. با خودم فکر کردم که عجب حرفایی، قرآن و شاعری؟ واقعا دکتر سروش حالش خوبه؟

سروش

ولی دیدن یک جمله از دکتر سروش من رو متوجه اشتباهم کرد. اونم این جمله که گفته بود » من نقش پیامبر در نزول قرآن را مثل نسبت خطیب و بلندگو نمیدونم، بلکه به مثال باغبان و درخت میبینم، نقش معنوی و قلبی ، نه صرفا انتقال دهنده».فهمیدم که من الان و با این دانش و اطلاعات نمیتونم راجع به درستی و نادرستی حرفای ایشون موضع گیری کنم، برای موضع گیری باید اول کاملا بفهمم موضوع چی هست، بعد راجع بهش قضاوت کنم. هرچند درصد احتمالی که حرفاش رو بپذیرم در حد صفر باشه.

کاش یاد بگیریم با علم قضاوت کنیم و همان کاری که دیگران را از انجام آن نهی میکنیم، انجام ندهیم.

پاسخی بگذارید

دسته‌ها

