نگاشته شده توسط: persianeyes | ژانویه 25, 2008

وبلاگستان تخصصی فارسی

چه وبلاگی را تخصصی مینامیم؟
این یک سوال است که خودم هم مایلم جوابش را بدونم. الان خیلی جاها عنوان وبلاگ تخصصی را میشنوم، و اینکه باید به سوی تخصصی نوشتن حرکت کنیم. اولین سوالی که به ذهن من به عنوان یک وبلاگ نویس تازه کار خطور کرد این بود که وبلاگ تخصصی چیست؟
حاصل تفکرات من این بود که وبلاگ های فارسی را در حال حاضر میتونیم به سه دسته تقسیم کنیم:

1. کاملا عمومی : وبلاگ هایی که در مورد موضوعات مختلف و متنوع مینویسند و در حوزه خاصی فعالیت نمیکنند. در بین آنها وبلاگ های خیلی با کیفیت و خیلی بی کیفیت دیده میشه.فکر کنم بالای نود درصد وبلاگ های ما در همین دسته هستند.
2.عمومی تخصصی : وبلاگ هایی که در حوزه خاصی فعالیت میکنند و اکثر مطالب آنها راجع به یک زمینه موضوعیست. ولی در مورد خود تخصص مورد نظر نمینویسند بلکه به معرفی و توضیح خدمات و سرویس های جدید آن میپردازند.
تقریبا همه وبلاگ های فارسی که الان عنوان تخصصی را یدک میکشند در همین دسته هستند و باز تقریبا همه آنها در زمینه آی تی فعالند و زمینه یکسانی دارند.معرفی و اخبار جدید در زمینه خدمات شبکه های اجتماعی، گوگل، فایر فاکس، فید خوانهاو..
در بین این بلاگها وبلاگ بی کیفیت دیده نمیشود ولی مشکل اینجاست که شباهت خیلی زیادی با هم دارند و اشتراک مطالب زیادی در آنها دیده میشود و همه آنها مبلغ یک سری سایت ها و نرم افزار های خاصند. به طوری که یک کاربر آماتور احساس میکند که کل دنیای نرم افزار و وب در محدوده همین چند سرویس و نرم افزار است.
3.کاملا تخصصی: وبلاگی که در زمینه موضوعی خاص مطالب کاملا تخصصی منتشر میکند.
من به شخصه هیچ وبلاگ فارسی به این شکل ندیده ام.(شما موردی میشناسید؟) مثلا من یک برنامه نویسم و بر حسب امکانات و نیاز از نرم افزار های مختلف استفاده میکنم و در اکثر موارد مشتری نرم افزارهای مایکروسافت ( Asp.net, C#, SQL SERVER) هستم و تابحال از انتخاب خودم پشیمان نشده ام. البته تعصبی هم نسبت به آنها ندارم. ولی واقعا جای خالی یک اجتماع اینترنتی فارسی زبان خوب در این زمینه را احساس میکنم.( البته سایت هایی مانندpersiadevelopers.com وجود دارند، ولی کافی نیستند.)
چرا ما وبلاگها کاملا تخصصی نداریم؟
چرا وبلاگ های نسبتا تخصصی ما انقدر شبیه هم هستند؟
چرا در زمینه های مختلف کار نمیکنند؟
و یک سوال مهم اینکه اصولا ساختن وبلاگ کاملا تخصصی با توجه به ماهیت ذاتی وبلاگ کار درستی است؟


دوست دارم نظر بقیه دوستان را هم بدانم و سعی میکنم این موضوع را ادامه دهم.

Responses

  1. دسته‌بندی خوبی ارائه کردی. برای دسته‌ی 3 هم شاید بتونیم چند وبلاگ نام ببریم، ولی تعدادشون خیلی محدوده.

    بطورخلاصه، جواب بعضی از سوالهات اینه: جو فعلی وبلاگستان.
    درنظر داشته باش که معمولاً آدم‌ها تمایل دارن که از الگوهای موفق پیروی کنن، و تا بحال الگوی موفقی در زمینه‌ی تخصصی‌نویسی نداشته‌ایم. درنتیجه کمتر کسی این‌گونه وبلاگ‌نویسی رو انتخاب می‌کنه.

    باور کن روی سوال آخر، مدت زیادیه که فکر می‌کنم!!! در وبلاگ‌های انگلیسی زبان، جواب «بله» است. اما در وبلاگستانِ فارسی، هنوز مطمئن نیستم.

    هر چند برای این حرف دیره؛ اما به وردپرس خوش آمدی!

    ********************
    ممنون، چرا دير؟ زود هم هست براي خوش آمد گويي 🙂

  2. یه چیزی بگم!؟
    گفتی وبلاگ تخصصی فارسی،بعد اسم وبلاگت انگلیسی هست.این یه تناقض نیست؟!
    ***********************************
    البته اسم وبلاگ که مربوط به این پست نیست.ولی در کل خودم هم دوست دارم اسم وبلاگم فارسی باشه.دارم فکر میکنم چی بذارم.شما پیشنهادی نداری؟

  3. دسته بندی بسیار زیبایی کرده اید.

    به نظر من با توجه به ماهیت فرهنگی ایرانیان همگی به سمت مطالبی روی می‌آورند که از آنها کسب درآمد کنند و چون تعداد افرادی که مطالب تخصصی می‌خوانند زیاد نیست به مرور همگی حتی آن افراد حرفه‌ای اقدام به راه اندازی سایت های جوک و تفریحی و… می‌کنند. چیزی که اکثر کاربران اینترنت ایران در حال حاظر دنبالش هستند.


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

